Πόσο πραγματικά επικίνδυνη είναι η αιθαλομίχλη Αρθρο του καθηγητή Δ. Κρεμαστινού

Η σύνθεση της αιθαλομίχλης δεν είναι παντού η ίδια, κατά συνέπεια η επικινδυνότητά της είναι διαφορετική στο χωριό και διαφορετική στην πόλη.

Είναι διαφορετική και από πόλη σε πόλη. Αλλη είναι η σύνθεση της αιθαλομίχλης στο Λονδίνο και το Παρίσι και άλλη στην Αθήνα.

Διαφορετική είναι η αιθαλομίχλη από τα καυσόξυλα του δάσους και διαφορετική από τα καμένα και μπογιατισμένα ξύλα.

Το νέφος στο χωριό οφείλεται συνήθως αποκλειστικά στην αιθάλη και είναι κατά κανόνα ακίνδυνο. Το νέφος της πόλης αποτελεί μείγμα αιθάλης, μορίων πετρελαιοειδών βιομηχανικών ρύπων και καπνού τσιγάρου ιδιαίτερα στους κλειστούς χώρους.

Κατά σειρά επικινδυνότητας, πρώτη είναι η ρύπανση από το κάπνισμα και ακολουθούν τα πετρελαιοειδή, τα βιομηχανικά κατάλοιπα και τελευταία η αιθάλη.

Το θέμα της αιθαλομίχλης δεν είναι ούτε νέο ούτε πρωτότυπο. Απασχολεί την Ευρώπη και ειδικότερα την Αγγλία εδώ και έναν αιώνα. Ποια όμως είναι η αλήθεια και ποιες οι σκοπιμότητες της υπερβολής; Την απάντηση δίνουν τα επιστημονικά δεδομένα.

Οι έρευνες συνεχώς αποκαλύπτουν νέα στοιχεία που συνθέτουν την πραγματική εικόνα. Ο οργανισμός CAL, ο αρμόδιος για την καθαρότητα της ατμόσφαιρας του Λονδίνου, ανακοίνωσε ότι οι μαθητές οι οποίοι πηγαίνουν σε σχολεία του Λονδίνου που βρίσκονται σε απόσταση 150 μέτρων από δρόμους με κυκλοφορία 10.000 αυτοκινήτων την ημέρα και είναι εκτεθειμένοι στη συγκεκριμένη ατμοσφαιρική ρύπανση της περιοχής παρουσίασαν αύξηση του βρογχικού άσθματος κατά 15% - 30%.

Η ευρωπαϊκή μελέτη APHEKOM, στην οποία μελετήθηκε η ρύπανση της ατμόσφαιρας σε δρόμους με κυκλοφορία 10.000 οχημάτων την ημέρα, επιβεβαιώνει τα ευρήματα της μελέτης των σχολείων του Λονδίνου, ενώ επιπρόσθετα τονίζει ότι υπάρχει και αύξηση των καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Τα ευρήματα αυτά επιβεβαιώνονται από μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «British Medical Journal», η οποία υποστηρίζει ότι η ρύπανση της ατμόσφαιρας που προέρχεται από την εξάτμιση των αυτοκινήτων δεν προκαλεί άμεσα καρδιακή προσβολή αλλά επιδεινώνει τις βλάβες που υπάρχουν στις στεφανιαίες αρτηρίες και με αυτό τον τρόπο επιταχύνεται το καρδιαγγειακό επεισόδιο.

Οι ατμοσφαιρικοί ρύποι που επισημάνθηκαν αφορούσαν το μονοξείδιο του άνθρακα, το όζον, το διοξείδιο του θείου και το διοξείδιο του αζώτου.

Η πηκτικότητα του αίματος αυξάνει από την αναπνοή του καυσαερίου, με αποτέλεσμα το αίμα να πήζει πιο εύκολα και να δημιουργούνται θρόμβοι μέσα στις αρτηρίες, με τελικό αποτέλεσμα το έμφραγμα του μυοκαρδίου ή το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο.

Χαρακτηριστικά επισημαίνεται ότι αν το ανθυγιεινό διαιτολόγιο, το κάπνισμα, η υπέρταση, ο σακχαρώδης διαβήτης και γενικά όλοι οι άλλοι παράγοντες καρδιακού κινδύνου αποτελούν το κέικ, η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί την κρέμα πάνω στο κέικ. Δηλαδή, με απλά λόγια, η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι η σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι των καρδιοπαθειών.

Τελευταίες μελέτες από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου που δημοσιεύθηκαν στο «European Heart Journal» φαίνεται ότι δίνουν νέες διαστάσεις στην ατμοσφαιρική ρύπανση από την καύση των πετρελαιοειδών.

Οι μελέτες αυτές τονίζουν ότι ειδικά σωματίδια και όχι τα αέρια της καύσης αυτά καθαυτά είναι η αιτία που καταστρέφει το εσωτερικό τοίχωμα των αρτηριών, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται θρόμβοι μέσα στις φλέβες των ποδιών ή στις αρτηρίες, με επακόλουθο την εκδήλωση εμφραγμάτων στην καρδιά ή εγκεφαλικών αγγειακών επεισοδίων.

Τα χημικά αυτά σωματίδια, που βρίσκονται μέσα π.χ. στον καπνό που βγαίνει από την εξάτμιση ενός αυτοκινήτου, ενεργοποιούν τις ελεύθερες ρίζες, δηλαδή τα χημικά εκείνα στοιχεία που καταστρέφουν το ενδοθήλιο των αρτηριών (εσωτερικός χιτώνας). Ετσι ο κατεστραμμένος χιτώνας αδυνατεί να παραγάγει τις αγγειοδιασταλτικές και αντιθρομβωτικές ουσίες που παράγει φυσιολογικά, με αποτέλεσμα οι αρτηρίες να παθαίνουν ευκολότερα σπασμό και να θρομβώνονται.

Οι ερευνητές εισηγούνται δύο τρόπους για να αποφεύγεται η βλαπτική αυτή επίδραση των μορίων που υπάρχουν μέσα στα καυσαέρια. Είτε τα πετρελαιοειδή να υφίστανται ειδική επεξεργασία προτού φθάσουν στο εμπόριο είτε τα αυτοκίνητα να εφοδιαστούν με ειδικά όργανα που να συλλαμβάνουν τα επικίνδυνα αυτά σωματίδια προτού ρυπάνουν την ατμόσφαιρα.

Συμπερασματικά, πρέπει να επισημανθούν τα εξής:

* Η ρύπανση της ατμόσφαιρας από τα σωματίδια εξαρτάται από τη σύνθεσή της και όχι απλά από το μέγεθός της.

* Τα σωματίδια από αιθάλη που προέρχονται από τα καυσόξυλα του δάσους χωρίς προσμείξεις είναι τα αθωότερα.

 

ο Καιρός

by Freemeteo.com

 

Χορηγός Ιστότοπου

Συνεταιριστική Τράπεζα Δωδεκανήσου